Friday, June 22, 2007

زائر ..لا يجيء





لكل تلك الأشياء البعيدة... الجميلة.....لأنها لا تجئ


الزائر الذي لم يجيء

..ومرّ المساء



وكاد يغيب جبين القمر



وكدنا نشّيع ساعات أمسية ثانيه



ونشهد كيف تسير السعادة للهاويه



ولم تأت أنت



..وضعت مع الأمنيات الأخر



وابقيت كرسّيك الخاليا



يشاغل مجلسنا الذاويا



ويبقى يضجّ ويسأل عن زائر لم يجيء



***



وما كنت أعلم أنّك إن غبت خلف السنين



تخلّف ظلّك في كلّ لفظ وفي كلّ معنى



وفي كلّ زاوية من رؤاي وفي كلّ محنى



وما كنت أعلم أنّك أقوى من الحاضرين



وأنّ مئات من الزائرين



يضيعون في لحظة من حنين



يمدّ ويجزر شوقا إلى زائر لم يجيء



***



ولو كنت جئت..وكنا جلسنا مع الآخرين



ودار الحديث دوائر وانشعب الأصدقاء



أما كنت تصبح كالحاضرين



وكان المساء يمرّ ونحن نقّلب أعيننا حائرين



ونسأل حتى فراغ الكراسي



عن الغائبين وراء الأماسي



ونصرخ أنّ لنا بينهم زائرا لم يجيء ؟



***



ولو جئت يوما – وما زلت أوثر ألا تجيء-



لجفّ عبير الفراغ الملوّن في ذكرياتي



وقصّ جناح التخيّل واكتأبت أغنياتي



وأمسكت في راحتيّ حطام رجائي البريء



وأدركت أنّي أحبّك حلما



وما دمت قد جئت لحما وعظما




سأحلم بالزائر المستحيل الذي لم يجيء




الزائرالذي لم يجيء ..نازك الملائكة..الراحلة الرقيقة التي أسرت أرواحنا بكلماتها..اللهم اغفر لها وارحمها واسكنها الجنة

10 comments:

إبـراهيم ... said...

لفتة جميلة منـكط يا إيمان ، في الإشـارة إلى فقيدة الشـعـر العربي ، الشـاعرة نازك الملائكـــة


كم أنتِ راااائعـــة :)


، يسعدني مراسلتك على الإيميل : ibnzaydooon@hotmail.com

والديوان يبقى عندك

Unknown said...

أختيار موفق جدا يا إيما
أثار روحي .. جدا
لكني لازلت أصر علي أن أراكِ أنتي هنا
بالتوفيق يا إيما

إيما said...

أهلا إبراهيم
بجد مش عارفة أشكرك إزاي علي ذوقك..معلش أنا مشفتش خالص إنك كاتب انه في مكتبة مدبولي ..كدة خلاص مش هاحتاج اتعبك وهيبقي سهل أجيبه إن شاء الله
ميرسي جدا جدا وألف مبروك تاني لنزار ولكل المغامير

إيما said...

أهلا مصطفي
هذه القصيدة عشقي الخاص بين أشعار الجميلة الملائكية كاسمها نازك.. ومن أحب القصائد إلي قلبي عموما.. سعيدة أنها أعجبتك وأثارت روحك..
منا هنا برضه بس بكلمات أرقي آلاف المرات من كلماتي..علي العموم حاضر
ميرسي وتحياتي

شــغــف said...

اختياراتك بتجنننى بجد يا إما بس انا مع مصطفى , اتمنى ان اراكِ

إيما said...

منيرفتي الجميلة هنا(:
ميرسي يا بنوتة ..دي شهادة كبيرة عندي يا فندم..
أنا باحاول أرحم المدونة المسكينة دي من الشخبطة الكتير
علي العموم حاضر
تحياتي يا جميلة

Unknown said...

تحفة بجد يا إيما..
ليست المرة الأولى التي أفاجأ فيها بقصيدة لنازك الملائكة تهزني بهذا الشكل.. وكل مرة أقول أنني سأقرأ ديوانها فورا، ثم أنسى في خضم الحياة كالعادة..
طبعا العيب مش فيا.. العيب في الخضم طبعا :D

أنا أؤيد وأبااااااايع وأهتف.. كما قال مصطفى ومنيرفا.. نريد أن نراك.. ما تخافيش مش هانطلع لك القطط الفاطسة فيها.. ياللا بقى اتشجعي..
إيما .. إيماااااا.. أو أو!

حدوته مصرية said...

قصيدة جميلة جدا لنازك و مؤثرة تحياتى لكى

و بما ان فى حزب فى البوست ده بيناشد بكتاباتك فانا انضم لهم

إيما said...

أهلا دافنشي
آه طبعا العيب في الخضم (:
بس نازك الملائكة تستحق بجد تعاند الخضم شوية علشانها
لو عايز رأيي أبدأ بقرارة الموجة ..
سعيدة ان القصيدة عجبتك
وحقيقي مش عارفة أقول أيه علي المظاهرة الجميلة دي..متشوفوش حاجة وحشة أبدا يا رب(:
وكمان طلعوا كل القطط اللي تعجبكوا ده شرف للشخبطات وصاحبتها يا فندم
ميرسي جدا جدا

إيما said...

أهلا محمد
سعيدة ان القصيدة عجبتك
أنت كمان هتنضم للحزب(:
حاضر يا فندم بس يا رب الحزب ده ميندمش علي قراراته الثورية
نورتي بجد يا محمد