Wednesday, June 18, 2008

سندس



البنتُ الدامعةُ الخدّين
ِبَلَّتْ ذاكرتي
كمطرٍ
يجرحُ صدأَ بابٍ قديمٍ
لكنّها اختفَتْ
كغيمةٍ
خلّفَتْ صدأً جديدًا
على البابِ الموصد
سوزان عليوان


واحدة من تلك المملكة الساحرة .. مملكة الأقمار الصغيرة المدهشة .. صغيرة ومدهشة .. كنجمة في السماء البعيدة .. نجمة نثرت سناها لسنتين ونصف هما كل عمرها قبل أن تنطفيء وترحل ككل النجوم البعيدة




سندس ...الصغيرة التي حكي لي والداها الكثير عن ذكاءها وشقاوتها .. أعجزها المرض تماما من الحركة في يومين، لكنه لم يمنعها أن تبتسم لي حين وعدتني أن تجعلني أشاركها اللعب بألعابها (لما تروح البيت ) .. سندس .. الصغيرة التي نالت قبسا من الجنة في وجهها كما في اسمها .. أتراها كانت في الجنة حين رأيتها في نومي بعد الفجر تتحرك بحرية وتضحك أخيرا قبل أن أعرف أنها رحلت في تلك الساعة تحديدا؟؟



حبيبة .. التي يزورني وجهها كلما سمعته وكأنه يعنيها وهو يغني ( النونو نني عنيه غني ضحكت عيونه من الجنة) .. أحمد .. نور .. فيروز.. وسندس ... الأقمار الصغيرة المدهشة التي تركت وجوهها أثرا علي صفحة روحي .. وفي قلبي ندوبا صغيرة متجاورة بترتيب الفقد ... سارة .. أحمد .. كريستينا .. وأحمد .... وكل الوجوه التي بكت فبللت دموعها ذاكرتي..... كنت أبكيهم جميعا حين أعلنت دموعي تمردها أخيرا لأجل سندس


19 comments:

Unknown said...

يا ترى سندس كانت جميلة اوي كدة زي مانا شوفتها و حسيتها ؟؟
انا شوفتها بتلعب و بتتحرك جوة الكلام
و شوفتها ساكنة و هادية على سرير ابيض
مبتسمة رقيقة
انا قلبي وجعني فعلا بالرغم من بساطة الكلام هنا
صدق المشاعر
دي الميزة هنا

Anonymous said...

مش عارف أٌقلك ايه ..
وجعتيني اوي ..


الله يرحمهم..

هطلب منك طلب طلبته قبل كده ..

بعد 20 سنة كمان .. خللي كل رحيل يفرق معاكي كده , واوعي تسيبي نفسك تبقي زي الباقيين يا إيمان ..

Anonymous said...

يا حبيبتي يا ايمان ..

والله وانا بفتح لينك مدونتك من مدونتي كنت بقول يا تري ايمان عندها ايه جديد

ايمان

وجعتيني اوي ...

يارتني كنت معاكي دلوقتي

اللعنة علي المسافات

Hosam Yahia حسام يحيى said...

ماشاء الله مدونتك جميله

احييكى عليها

Dr. Chandra said...

i'm feeling pain, but so happy for her ...
Allah is mercifull

Anonymous said...

البوست المرة دى بيفكرنى بأحداث حصلت من حوالى 5 سنين وكان الطفل اللى توفى قريب جدا منى ..عشان كدة كل كلمة كتبتيها هنا أنا حسيتها بجد

Unknown said...

وتقوليلي مش باكتب؟!
هو فيه كتابة أكتر من كده؟

رحمهم الله جميعا...

Another said...

أحيي قدرة أسلوبك على نقل المشاعر

إشعار إعجاب، قراءة، ومتابعة بأذن واحد أحد

:)

محمد العدوي said...

مش عارف

....

فكرتيني بنص قديم لي هنا :

http://sakheren.com/adab/showthread.php?t=5152


بس

وجعتي قلبي ..

شــغــف said...

قدامك سكتين فى المشوار ده ..
اما انك تعرفى اسم كل واحد وتفتكريه وانت بتفتكرى يوم ما حاولتى تديرى السرير من ملك الموت وفشلتى .. يا تكبرى وتعرفى ان الدنيا كده وحبح بحبه تتعودى وانا ارجح الاختيار ده لأنه بيديلك الاوبشن انك تكونى جامدة سواء فى شغلك او مع اللى بتتعرضيله ..

Anonymous said...

ايما .. فينك ليكي فترة غايبة اوي

أنا مش عارفه ليكي في التاجات ولا لأ

بس انا بعتلك تاج

هانتظر عودتك وردك علي التاج :)

إيما said...

آسفة علي التأخير في الرد وآسفة جدا كمان لكل اللي مر من هناواتوجع بسبب التدوينة دي


قهوة بالفانيليا

كانت جميلة أوي كدة حقيقي يا شيماء..آسفة أوي علي الوجع بالذات إنها أول زيارة ليكي للمدونة
نورتي بجد وأتمني تكرري الزيارة
تحياتي

محمد

أنا كمان مش عارفة أقول أيه يا محمد غير إني بجد آسفة جدا علي الوجع
وبالنسبة للطلب لو أنت شايف إن دي حاجة كويسة يبقي يا رب يا محمد.. بس باخاف أكون كدة أسوأ بكتير من الباقيين دول


جومانا

إحساسك ووجودك ومشاعرك لغت كل المسافات يا جميلتي وحسيت إنك فعلا معايا وقتها بجد والله
آسفة والله علي الوجع وربنا يخليكي يا رب ويسعد قلبك دايما
والتاج يا فندم وصل وهاجاوبه في أقرب فرصة
محبتي يا جومانتي
:)


حسام يحي

شكرا علي رأيك وتحياتي أنا كمان

د. تشاندرا

آسفة جدا علي الألم ..ومعاك حق طبعا ربنا أرحم الراحمين وأكيد هي أجمل وأسعد بكتير دلوقت بس الواحد غصب عنه بيتأثر وبيتهز..
تحياتي

حنان

أكيد كانت تجربة مؤلمة ..بس عارفة أصعب حاجة يا حنان لما تكوني مضطرة تحسي المشاعر دي كل شوية بارتباط وفقد جديد
شكرا علي وجودك ومشاعرك يا حنونة

دافنشي

أيوة مش باكتب ..وهو أيه علاقة التخريف والفضفضة المحبطة دي بس بالكتابة!!
آمين يا رب ربنا يرحمهم ويصبر أهلهم


another

شكرا علي كلماتك المشجعة ويشرفني طبعا وجودك ومتابعتك
تحياتي ونورت المدونة

محمد العدوي

آسفة جدا علي الوجع و مش عارفة نصك قصة حقيقية يا دكتور ولا عمل أدبي بس أكيد طبعا شريكتها في وجع القلب
تحياتي ونورت المدونة بزيارتك


شغف

باحاول أقنع نفسي بكدة والله طول الوقت.. أدعيلي أكون أجمد يا منيرفتي

تحياتي يا فندم

عاشقة الحواديت said...

بسم الله الرحمن الرحيم

زورا مدونتي

وشكرا

shady said...

اهلا دكتورة ايمان

طالت غيبتك في المنتدي او المدونة

مشكلة في مهنة الطب هي الوجع ..دائما هناك تعليق (متقلقوش هتتعودو) انا لاأريد التعود .. انا لست آلة ..

ربنا يستر ونتحمل الوجع

بالتأكيد كانت جميلة ككل الأطفال

وبالتأكيد تستحق الوجع

تحياتي

شادي

mando4ever said...

النونو دبت خطوتها.ز..
خطفت قلوبنا وشغلتها.... :)

.....
طول عمري....
مكنتش بحب الاطفال اطلاقا....
الطفل كان يعني لي كائن اديه وسخة وركبه متعورة ....
ووجود طفل زمن في البيت عندي معناه اني هلاقي كتبي كلها تحت الدولاب وهلاقي طببق فاكهة وقشر بتقال ومانجة على المكتب....
انا مش شيطان....
لكن كنت بحب الاطفال لسن معين بس....
سن الضحكة البريقة...والقمصة المكتومة....
مش سن تقطيع الهدوم ورش المية ع الناس....
ومع ذلك...
بجد...
اللي غيرني زمان ناحية الاطفال
بدرجة عمري ما كنت اتخيلها...
هي قصة غريبة....
زمان لما كنت بشتغل ويتر المطاعم....
كان احيانا يجيلنا حضانة الصبح من باب قلب رزقك....
اهو حضانة قيمة 70 طفل يعملوا مبيعات بتاع 4 الاف جنيه ع الصبح...
كنت بقول ماشي...
وكنت بكون مستني اصطباحة زي الزفت....
عيال بقى ودوشة وقلق ود جي ونطي نطة يا دبدوبة وكلام فارغ والمصيبة كمان مفيش تيبس....
لكن في يوم
وعشان مكدب برضو اليوم ده شربت فيه حشيش قبل ما ابتدي الشيفت....
ودخلت الحضانة
وعايز اقولك....
اني سافرت مع كل بنت
بالصدقة كانت حضانة بنات
سافرت مع كل بنت بجد
كان عندنا فوق اب استير
مكان مفتوح للعب الاطفال
مراجيح وبتاع
انا
طلعت معاهم فوق
ولعبت معاهم واحدة واحدة
حبوني وحبيتهم
بقوا يضربوني
ويجرو وراية
ويدلعوا عليا
ويتقمصو
وكان ليا مع كل واحدة فيهم قصة لحظية
لدرجة اني صورهم بالموبايل ساعتها
الكلام ده من 3 سنين تقريبا
ومن ساعتها كنت دايما اقول هكتب قصة عنه وهنشر صورهم
ومحصلش لحد دلوقتي....
بجد واللة العظيم كانت من امتع لحظاات حياتي خلال ساعة او اتنين....
عمري ما كنت اتخيل اني هكون الشخص اللي كان موجود معهم ده....
.
.
الكائنات دي اكثر جذبا للإلهام....
منهم للحزن صدقيني.....

كفاية كدة انا مبسوط

Anonymous said...

اسمحى لى بدعوتك لحل الواجب التدوينى فى مدونتى دخل الشتا

Anonymous said...

انتي فين يا كتكوته ومتأخرة ليه في الكتابة

ايمااااااااان عودي فورا والا

والا مش عارفه

Anonymous said...

ايمان فين بوستاتك الجميلة ..

إيما said...

زهرة متفتحة

أهلا بيكي في المدونة يا زهرة

شادي

أهلا يا دكتور

فعلا مشكلة الوجع المزمنة ..بس عارف حاليا بتمني إني أصاب بعدوي التعود دي وإني يكون فيا جزء من الآلة..بس حتي ده صعب

ربنا معاك ويبعد عنك الوجع دايما يا رب
وتحياتي أنا كمان
:)

mando4ever

الكائنات دي أكثر جذبا للإلهام ...معاك حق طبعا
بس وجعهم وفقدهم أصعب أنواع الفقد

شكرا جزيلا علي إنك شاركتنا بالذكري الجميلة دي ومش عارفة ليه حسيت إني شفت الموقف اللي بتحكيه بتفاصيله بشقاوتهم وبلعبهم وضحكهم وفرحتك إنت كمان باللحظات دي
:)

أنا كمان مبسوطة وشكرا مرة كمان ونورت المدونة بوجودك :)


دخل الشتا

أهلا يا أ.إيهاب نورت المدونة :) وحاضر هاعمل الواجب فورا :)

جومانا

أنا هنا يا فندم ومتأسفة جدا علي التأخير
ربنا يخليكي يا جميلة عايزة أقولك شكرا كتير أوي علي كل حاجة
:)

حنان

أنا هنا يا حنونة وميرسي جدا علي السؤال يا فندم
:)