Monday, January 28, 2008

أبو تريكة..شكرا


لست من هواة كرة القدم لكنني أتابع القليل من أخبارها باختياري أحيانا عندما يلعب المنتخب مثلا، أو رغما عني غالبا عندما يصدع محمد رأسي بأخبار الأهلي والدوري واللاعبين ومهاراتهم وأهدافهم ومشاكلهم ومقاسات أحذيتهم ربما لو جاءته الفرصة !!


كغيري من عدم المتابعين كرويا بدت لي الدورة الأفريقية الحالية والاهتمام الشديد الذي منحته لها وسائل الأعلام لها أمرا شديد السخف والاستفزاز في الوقت الذي يحدث فيه ما يحدث لأبناء غزة

محمد أبو تريكة ..لاعب الأهلي واسع الشعبية والقريب إلي قلوب المصريين بكل انتماءاتهم الكروية .. واحد من الأسماء القليلة التي أعرفها اسما وشكلا في المنتخب..


محمد الجالس أمام التليفزيون يتابع مباراة مصر والسودان ومن حين لآخر يعلو صوته أحيانا لأجل تمريرة لم تعجبه.. أو سبابه أحيانا لأجل هدف أخطأ المرمي ومن حين لآخر أخرج لأطالبه بعدم الصياح مرة أو لأتسلي عليه أخري .." إيه يعني السودان دول أهلنا يعني مفيش مشكلة لما نتغلبهم .." ..يرد علي بغيظ قائلا تعبيرا لا أفهمه عن فريقهم وفريقنا وعلاقتهم ...يري أنني لم أفهمه فيحاول أن يقرب لي "يعني زي الأهلي والزمالك كدة شوية فهمتي؟؟ "

ولا أدري لماذا خطر علي بالي أبو تريكة وأنا أفكر في شيء آخر أكمل به تسليتي عليه بما أنني لا أجد شيئا أفضل لأفعله!! ..."يعني أبو تريكة مش باين أيه خلاص راحت عليه؟؟طبعا الناس هتبهدله انتقادات علشان مجابش ولا جون " ..يرد مدافعا عن أنه لم ينزل سوي في الشوط التاني ...لا تمر سوي دقائق معدودة حتي يحرز هدفه الأول -الثاني للفريق -قبل أن يفعل ما هو أجمل بكثير من الهدف .. ربما أجمل من المباراة والدورة الأفريقية كلها..


تضامنا مع غزة... أعلنها هو واضحة ومضيئة ومشرفة له ولكل المصريين في الوقت الذي تكاسل فيه الكثير من القادة العرب عن إعلانها .. أعلنها هو لينال المزيد من المحبة وليعتلي عرش القلوب التي أسعدها ومنحها الأمل بأن القضية أمامها ألف فرصة وفرصة لكي تعيش ..


محمد أبو تريكة....شكرااااا


5 comments:

حدوته مصرية said...

بوست جميل منك يا ايمان و فعلا غزة اهم بكتير من الجون و من البطولة
انا كتبت بوست شبه ده كده برضه بس من بعيد ابقى شوفيه

تحياتى

Roushdy said...

أسوأ شئ إننا قاعديين قدام التلفزيون بنقزقز لب و إخوانا في فلسطيين هايموتوا من البرد
أسوأ من كده إن محمد أبو تريكة ياخد إنذار لمجرد تضامنه مع الفلسطنيين في غزة
رسالة واضحة لمن لا يهمه الأمر

أحمد رشدي

Unknown said...

نعم.. شكرا محمد أبو تريكة.. اللاعب الخلوق والفنان الموهوب..
وشكرا على تدوينتك الجميلة يا إيما..
بالمناسبة.. أعجبتني حقا طريقتك الكوميدية في وصف موقفك مع محمد.. مثل توم وجيري! أنتظر المزيد!

إيما said...

محمد ياسر

أهلا محمد :) ..أنا شوفته فعلا ..هو نفس الكلام واحد جوانا كلنا

نورت :)وتحياتي أنا كمان

رشدي
أهلا بيك في المدونة :)
معاك حق بس أنا شايفة إن الإنذار ده عمل صدي أكبر وأكبر لأبو تريكة وللموضوع حتي رغم وقاحتهم في تلك (الرسالة)
تحياتي ونورت المدونة
:)

دافنشي
أنا اللي شكرا يا فندم :) ..احم ..كويس إن المشاكسات الكوميدية دي عجبتك!!
بس مين توم ومين جيري فينا يا تري؟؟
تحياتي ونورت طبعا :)

Abd El-Baky Hossam "Bedo" said...

أنا بصراحة بحب ابوتريكة كلعيب
بس دايما كان رأيى (رغم انى اهلاوى جدا جدا ومهتم بالكورة اوى) انه واخد شهرة جامدة اوى اكتر من امكانياته
لكن بصراحة بعد حركته دى
انا بقيت بعشقه
وهتلاقى صورة المدونة بتاعتى ابوتريكة وهو بيعلن تضامنه مع غزة
وزاد احترامى ليه اكتر منكام يوم وهو راجع من المانيا على عكازين
ومئات من الناس مستنيينه ف المطار
هو بكل ادب واحترام حياهم كلهم
وقالهم ياشباب سيبكوا من لعيبه الكورة واهتموا بالقضايا الأهم
حاجة فوق الخيال
بصراحة اخلاقياته العاليه وادبه الجم
يجبر اى حد على حبه واحترامه وحركته ف البطوله الافريقية مجرد حاجة بسيطة من اللى بيعملها
وكلنا فاكرين ف 2006
لما كان كاتب ع التى شيرت
فداك ابى وامى يارسول الله
اثناء الحملة الدانماركية على رسول الله صلى الله عليه وسلم
تحياتى
وبجد بوست هايل
وعلى فكرة شوقتينى انى اعرف محمد اخوكى اللى بيعمل زيى
انا مبتفرجش مع بابا واخواتى مش عشان انا بزعق ولا حاجة بس عشان انا بعلق على كل حاجة والماتش شغال
سلاااااااااااااام