Wednesday, July 11, 2007

حالة كدة


معرفش ليه تنّحت للدنيا كده

فجأة لقيتني مسكون بالملل

لا عندي رغبة في البكا

ولا في الكلام

ولا عارف أنام

ولا حتى بسأل إيه ده إيه

و أخرتها إيه
و إيه العمل
و أخاف أقول لأي حد

أحسن يقوم يقلبها جد

حد صاحبي ينزعج

يمد إيده في قلبه من باب الكرم

عشان يشاركني الألم

أو يستلفلي من لئيم حبّة أمل



حالة كده .. معرفش إيه

حالة كده ملهاش معالم

ساعات تزورني في الربيع ..

في الحر ..

و في عز الشتا

و تجيب حاجات

لا فيها روح ولا ميتة

حاله كده ..

لا معاها تنفع كلمتين

ولا غنوتين ..

ولا لقطه من ألبوم صور

..ألاقى قلبى ف الهوا

ويا الكور

..أخاف اقول لأى حد

..أحسن يقوم يقلبها جد

..حاله كدة

.معرفش إيه


لكنى بطلع منها بعد السكات ..

فاهم شوية في اللي فات

حاسس أوي بحضن الصحاب ..

محظوظ أنا

ساعات أشاور

ينفتحلي ألف باب

لكنّي بغلط في الحساب

ومعرفش ليه

تنحت للدنيا كدة



على سلامة

5 comments:

Unknown said...

يعني هقولك إيه!
كنت ناوي أعملها في بوست أنا كمان.. سبقتيني!
من يوم ما سمعتها بصوت علي سلامة، يتخللها غناء وجيه عزيز (تسجيل من إحدى الحفلات) وقعت في هوى هذه القصيدة فورا..
وعندما قرأتها في الصفحة الأخيرة للدستور بعد ذلك شعرت أنني أقرأها لأول مرة..و.. شعرت بـ.. حالة كدة..!

إيما said...

أهلا دافنشي
طيب متزعلش أنا هامسحها ونزلها عندك انت وأنا اقراها عندك لما حب اشوفها كدة كدة مدونتك صفحة رئيسية عندي ..في بيتها يعني يا خالو دافينشي:)
أنا أول ما شفتها برضه في الدستور(
تنحت) زي ما بيقول..تقريبا كان بيتكلم عننا كلنا واحنا مش عارفين
ها هاستني تنزلها وامسحها علي طول
أوكيه؟؟

حدوته مصرية said...

فعلا القصيدة دى على اتكلم فيها عن كل الناس وحالهم
قصيدة رائعة جدا
و على شاعر هايل
ربنا يخليه لينا

Unknown said...

يا خبر!
لا مش أوكيه طبعا.. مش للدرجة دي يا إيما.. ربنا يخليكي يا ستي.. يبقى لي عنك قصيدة.. بس كده.. وأنا ممكن أقبل بدالها باكو شيكولاتة أو طبق مكرونة بالبشاميل أو كوباية شاي بالنعناع :)

مدونتي صفحة رئيسة عندك؟
ياه.. أخجلتيني بجد..
فعلا أشكرك :)

آه.. أنا جيت بعد غيبة.. حمدا لله على سلامتي!

إيما said...

محمد ياسر
أهلا يا محمد..منور دايما
آه القصيدة دي فعلا تحسسك انك انتا اللي كاتبها أو عايز تقولها
علي سلامة رائع طبعا معاك حق
تحياتي يا فندم

دافنشي
أهلا يا فنان ..حمد الله علي السلامة وأنا باقول النت نور ليه :)
آه طبعا مدونتك رئيسية ..لازم أبدأ جولتي من عندك أو من عند النقيب
خلاص اتفقنا شوكولاتة وشاي مظبوط بس بلاش المكرونة علشان الحر ده:)
علي العموم أنا لقيتك حاجة أحسن من كدة هاوصلها لمدونتك
ألف شكر وحمد الله علي السلامة كمان مرة:)