Wednesday, July 25, 2007

........





لله يا زمري

11 comments:

Unknown said...

إحم.. مش فاهم!
أنا مدرس عربي بالمناسبة.. مش بس مدرس.. المهم إني مش فاهم قصدك بكلمة "زمري".. لو شكلتيها هاتوضح.. أصلها تنفع تبقى مفرد أو جمع أصلا بالشكل ده.. يعني هيبقى ليها أكتر من معنى..
الغلابة اللي مش متخصصين هايلطموا أكيد!

لكن الصورة حلوة كالعادة :)
طحياطي!

حدوته مصرية said...

انا الغلابة تقريبا يا ريت توضحيله بقى و تفهمينى لانى معرفهاش لا مفرد ولا جمع

و تحياتى

محمد النقيب said...

من واقع خبرتي الطويلة وعلمي الواسع لله يا زمري ده تعبير يقال لما بتبذل مجهود في حاجه وتتعب اوي وتحس ان مفيش فايدة وتسيب الحاجه دي على الله , ده طبعاً من واقع خبرتي في الدنيا ( وملوش علاقة بإن إيما لسه قايلالي المعلومة دي من شوية )

إيما said...

دافنشي..
آه طبعا يا فندم أنا عارفة...اشكلها!!لله يا زَمْري..
زمر اللي هيا زمر وياء المتكلم
هيا بتتقال كدة والله يا استاذ دافنشي أنا مليش دعوة:)
وبعدين أنا أول الغلابة أصلا:)
جميل ان الصورة عجبتك أنا كمان حباها أوي
تحياتي أنا كمان:)

محمد ياسر
والله يا محمد أنا باسمعها كدة دايما ومش عارفة أصلها منين.. يعني زي ما تقول كدة ( حسبي الله) تقريبا لما تكون علي آخرك من حاجة
أنا باحبها أوي بس مش عارفة بجد أصلها ايه
دافنشي يقولنا بقا هو اللي بيفهم كويس في اللغويات دي( تدبيسة يعني من الآخر علشان تعرفلنا والنبي أصلها أيه يا دافنشي)
تحياتي يا محمد :)
محمد النقيب
هههههه..طبعا أنا ولا أعرف حاجة عن الكلام ده حد ياخد علي تخريف الامتحانات برضه يا محمد
:)
يا رب بس ماكسفكش معايا ويطلع ليها معني تاني وانا ماعرفش
نورت يا محمد بجد:)

إبـراهيم ... said...

طيب ،،، أنا كنت هقول ، وأنا كمان ،،،، بس كونتس إن كلنـا في الهوااء ..سواء ....
.
.
أيضًا وأيضًا ... تحياتي

إيما said...

إبراهيم
انت كمان يا ابراهيم:)دا كنت لسة هاسألك لما لقيتك هنا..
علي العموم متزعلوش انا هاشوف أصلها أيه واقولكوا علي طول
وتحياتي أنا كمان ومستنيين جديدك كفاية تعديلات كدة
سلام:)

شــغــف said...

والله أعلم كان فيه زمار بيغنى للناس فى قرية ما وبعد ما خلص غناه الناس مشيت ومادتلوش حاجه فراح قايل لله يا زمرى , يعنى غناه لله .. ماما قالتلى كده لما شوفتها فى مسلسل الدم والتار لما الراجل فضل يغنى ويحكى حكاية هو فرقته وفى الاخر بص لاقى الناس بعد الحكاية اختفوا ..

اعتقد يا رفيق دافنشى ان فى مادة فى اداب عربى اسمها فلكلور شعبى او ثام سينج لايك ذات ..

على العموم يا إما , ان ماكنش زمرك لله يابنتى يكون لمين يعنى .. !!

شــغــف said...
This comment has been removed by the author.
إيما said...

شغف
ميرسي بجدربنا يكرمك يا منيرفتي علي التوضيح ..كنت هاتجنن واعرف أصل حكايتها إيه ومش لاقية حد خالص عارف أصلها
ومحمد بيقولي بطلي كلامك العجيب واتكلمي عربي عادي زينا :(
شكرا ليكي يا بنوتة ولطنط كمان علي المعلومة..
زمري لله طبعا ..زمرنا كلنا يا ريهام لربنا
تحياتي:)

Unknown said...

مش متأكد يا رفيقة شغف!
أنا خريج تربية عربي .. مش آداب..
عموما هي القصة اللي انتي قلتيها منطقية.. خلاص.. أنا موافق عليها!
هههههههههه
نورتي المدونة.. إحم.. آ.. أقصد.. ازيك يا إيما!!

إيما said...

دافنشي..
أنا الحمد لله :) .. خلاص كدة كلنا موافقين بالأغلبية
نورت يا فنان