Thursday, July 5, 2007

براء..




اسمها براء...
زميلة دراسة هي..ومزية أن تكون دراستك ستة أعوام أن تصبح كل الوجوه –بحكم العشرة- حميمية وقريبة إلي قلبك حتي من دون أي كلمات ..
كانت مرات قليلة تلك التي تبادلنا فيها كلمات علي مدي تلك الأعوام ربما لأننا لسنا دائما بذات (السكشن)..لكنها ظلت بملامحها المصرية الرقيقة وابتسامتها التي ينبع ضيها من عينيها قبل شفاها –ساحرة دوما ابتسامات العيون – من الوجوه التي تسعدني رؤيتها ..

اسمها براء ..وعندما تعرفنا أول مرة أثار دهشتي نوعا أن تسمي به فتاة والاسم شهير بين الذكور من صحابة الرسول صلي الله عليه وسلم .. وكان اعتقادي أنه مشتق من (يبرأ) بمعني الشفاء..

اسمها براء .. ولم أكن أعلم أن اسمها بهذا المعني الجميل إلي أن كانت تلك المرة..كانت
واقفة بالجوار وسألتها زميلة جديدة علي مجموعتنا عن اسمها فأجابتها .. سألتها عن المعني فأجابت "البراء هو أول ليلة
بالأيام القمرية من الشهر العربي.."
علقت معها عن جمال الاسم وضحكنا كثيرا حينما داعبتها صديقتنا (يعني انتي بتطلعي مرة في الشهر ؟؟ ) لتجيبها أخري (لأ بتطلع 3 أيام كل شهر)....

9 comments:

إبـراهيم ... said...

هااااااا ،،،، وبعدين يا ست إيمي ؟؟

*************

هوا الاسم( ولادي) صحيح حبتين ، بس بتحصل كثيييير ، زي رجاء ، ووسام ...مثـلاً !!


..........

بس كمللي

إيما said...

أهلا إبراهيم

وبعدين أيه!!
مفيش بعدين:)..توتة توتة خلصت الحدوتة..خلاص كدة
أن بس كان عاجبني الاسم فحبيت أكتب عنه
بس عارف دلوقتي حساه بناتي ولايق جدا عليها
ميرسي علي المرور

حدوته مصرية said...

اه اسم جميل فعلا و انا شايف انه ينفع بناتى اكتر

بس ايه ستة سنين دراسة دى انتى فى طب ولا ايه؟؟


تحياتى

حدوته مصرية said...

معلش هعلق تانى اصل كنت بقرا البوستات اللى عدت و مقرتهاش وعرفت انك فى طب فعلا يلا ربنا معاكى

بس من كلامك و معارفك اللى هما نفسهم اعرفهم انتى كنتى فى منتدى روايات؟؟ و كان اسمك ايه هناك؟

محمد النقيب said...

امبارح يا ايما وانا راجع من بورسعيد بالليل على الاسماعيلية كنت بقلب في النت باستخدام الموبايل .. قريت البوست ده في مدونتك وحاولت اسيب تعليق بس منفعش عشان مش عارف اسجل دخول بجوجل اكونت وانتي مش فاتحه الانونيموس ..
كنت عايز اقول بس اني اغبط براء .. كفاية انها اثرت فيكي كأنسانة عشان تكتبي فيها ولو كلمة واحدة .. وده شيء محققتوش في حياتي , اني أأثر في حد للدرجه دي ..

Unknown said...

الاسم حقا جميل.. لكني لا أتصوره ذكوريا أبدا.. هو اسم بناتي قح!

بالمناسبة.. خذي هذه من لسان العرب:
"البَرَاءُ أوَّل ليلةٍ أو يومٍ من الشهر أو آخرها أو آخرهُ قيل قيل لها ذلك لتبرُّؤ القمر من الشمس."

و:

"بَرَاءٌ منهُ أي بَرِيءٌ لا يُثنَّى ولا يُجمَع ولا يُؤَنَّث"

بس كده!

شــغــف said...

عارفه يا إما انا بكره تصنيف الاسماء جداً , يعنى فى اسماء ماينفعش تقولى فيها دى ولادى او بناتى مش عارفه انا بحس كده , كنا بنتصل بمتطوعين مرة وكان فى بنت فى اوراق المتطوعين اسمها كارمن , وانا بموت فى اسم كارمن وشخصيتها فطبعا عملت الحاجه المنطقية واتصلت بيها , كانت بتقولى الناس كلها بتكلمنى عشان اسمى ..

مش عارفه عجبنى السينس الانسانى فى البوست اوى

وحاجه للرفيق نقيب كده على الماشى , انت مش ممكن تحدد ابداً انت اثرت فى حياة حد أو لأ م, ومش معنى انك ماشوفتش معناه انه مش موجود انت بس اسأل نفسك سؤال انت بتحاول تأثر فى الحياة اللى انت فيها ولا لأ لأن ده المقياس الوحيد , اقرا قصيدة غرسة الزيون بتاعت نجيب سرور
" نحن لسنا ما حوى القبر رميما من عظام ..
لا ولسنا ما جنينا ..
ما انا ما انت الا ما زرعنا "
وحاجات كده يعنى بس اعترف بحاجة البت إما صاحبة المدونة ديه من الناس اللى بيأثروا فيا اثيرياً كده

إيما said...

محمد ياسر
أهلا محمد ..هماالحقيقة 6سنين ونص غير الامتياز ..:)دعواتك معانا بقا
لأ أنا مش عضوة في روايات ..روايات رائع بس من وقت كبير أوي مدخلتش هناك وحتي لما كنت بادخل زمان مكنتش عارفة حد خالص علشان هناك زحمة جدا..بس الناس الحلوين دول أنا عرفتهم أكتر من دار ليلي ومن المدونات بتاعتهم..
نورتني حقيقي يا محمد ودعواتك متنساش :)

محمد النقيب
مش عارفة بيتفتح إزاي والله يا محمد مش أنا قلتلك عندي أمية انترنتية صعبة أوي:)
وبعدين أنت بالذات يا محمد أكيد أثرت في ناس كتير أوي بس غالبا تأثيرك أكبر من انهم يعبروا عنه بكلام عبيط زي كلامي كدة أو حتي بالكلام أصلا لأن الكلام دايما مش بيوفي بالاحساسات الحقيقية دي..عارف لو كنت اتكلمت عن براء انسانيا كنت هاحتاج اكتب أكتر من كدة بكتير أنا مجرد علقت علي الاسم ..كل ده وهي مجرد زميلة ماتكلمناش مع بعض غير دقايق ..تخيل بقا لو الواحد حب يتكلم عن ناس من اللي هما أصلا معني حياته ..تفتكر الكلام أصلا ممكن ينفع في حاجة زي دي؟؟
مش مهم يقولوه يا محمد المهم انك تحسه وتحس باثرهم كمان فيك
منورني يا محمد و اعذرني علشان حكاية التعليقات دي

إيما said...

دافنشي
ربنا يكرمك والله يا فنان علشان أنا كنت بادور علي معناه ومش لاقياه في المعجم ولا علي النت
بس يا خسارة ده كدة طلع مفيش قمر:(

وبعدين هوا فعلا لايق بناتي أكتر بس أنا أعرف ان ناس من الصحابة اسمهم البراء زي البراء بن مالك مثلا..
نورتني يا فندم وألف شكر علي المعلومة

شغف
جميل شغف يا منيرفتي ولايق عليكي كمان أوي:)
معاكي حق والله مش مهم تصنيفات المهم انه لايق علي صاحبه وخلاص
وجميل كلامك للنقيب
وبالنسبة للاعتراف الأخير ده وعلشان أنا مش هاعرف أتكلم بعده ولا كلمة ولا هاحاول أأسر احساس رائع زي ده بشوية كلمات حمقاء كدة..مش هاقول غير..ربنا يخليكي ليا يا يا قمر....وبس